Doorbreek de cyclus
Women inc. / KesselsKramer
Campagne strategie
Women inc. zet zich in voor een samenleving waarin je gender en sekse niet bepalen welke kansen je hebt. Zo ook voor menstruele en hormonale stoornissen. De overgang PCOS en (extreme) ongesteldheid zijn bijna net zo ongemakkelijk als het gespreksonderwerp.
Probleem
Doorbreken van het taboe rond menstruele en hormonale klachten
Een groot deel van de vrouwen ervaart op een bepaald moment menstruatie- en hormonale klachten. Klachten die grote invloed hebben op hun dagelijks leven. Vaak worden deze klachten afgedaan als 'normale ongemakken' waar niet openlijk over wordt gesproken. Het gebrek aan communicatie leidt tot weinig kennis en bewustzijn over wat als normaal of abnormaal wordt beschouwd. Hierdoor blijven veel vrouwen onbewust en onnodig rondlopen met ernstige klachten die een grote invloed hebben op hun kwaliteit van leven.
Inzicht
Door het verzwijgen van problemen rondom menstruatiebloed, lijden vrouwen verlies op andere plekken.Er heerst een vicieuze cirkel rondom menstruatieproblemen.
De kern van het probleem ligt in een vicieuze cirkel. Doordat niemand erover praat, weet niemand of hun klachten afwijkend of normaal zijn. Zo duurt het gemiddeld 7 jaar voordat er endometriose gediagnostiseerd wordt. Het ontbreken van gesprekken over deze klachten zorgt ervoor dat bijna niemand weet of wat ze doormaken normaal is. Dit gebrek aan inzicht resulteert in onnodig lang rondlopen met klachten en het bagatelliseren ervan.
Oplossing
We gaan de norm veranderen door het woord 'cyclus' opnieuw te laden. We willen dat het niet langer iets is wat gewoon bij 'vrouw zijn' hoort, maar een sociaal fenomeen dat een andere betekenis krijgt. Met een simpel woordgrapje geven we de ernst van de zaak aan en benadrukken we het belang van een 'tegengeluid' dat deze vicieuze cirkel kan doorbreken.
In onze campagne maken we gebruik van 'disrupt & reframe' en het 'generation effect'. Door een ongebruikelijke invalshoek te nemen en het taboe extra aan te zetten, reframen we de kwestie en stellen we de huidige norm ter discussie. Door letters weg te laten in onze campagneboodschap trekken we extra aandacht, omdat ons brein automatisch de ontbrekende informatie wil invullen. Hierdoor wordt de uiteindelijke boodschap beter onthouden en blijft het hangen.

