Zorg dat Brexit jouw bedrijf niet in de weg zit
Ministerie van Algemene Zaken / The Odd Shop
Campagne strategie & gedragsadvies
Hoe activeer je ondernemers om zich alvast voor te bereiden op de Brexit, als nog niemand weet wat de gevolgen zullen zijn?
Probleem
Hoe activeer je ondernemers om zich alvast voor te bereiden op de Brexit, als nog niemand weet wat de gevolgen zullen zijn? Uit onderzoek bleek dat 75% van de ondernemers niet voorbereid was op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.
Dit terwijl Nederland al snel werd geïdentificeerd als een van de hardst getroffen EU-landen door de Brexit. Het hoofddoel van de campagne was om ondernemers te waarschuwen, informeren en activeren, en hen bewust te maken van de mogelijke impact van Brexit op hun bedrijf, waarbij ze werden aangemoedigd om de online Brexit Impact Scan uit te voeren.
Gedragsanalyse
We zagen de volgende gedragsbepalers na onderzoek:
Veel ondernemers beschouwden Brexit als een ver-van-mijn-bed-show. Een sterk optimisme heerste onder hen, waarbij ze de ware gevolgen van Brexit onderschatten en ervan uitgingen dat het hun bedrijf niet zou treffen.
The mindset van ondernemers: Er was een ‘information-overload’ aan Brexit-nieuws en de uitkomst bleef onzeker. Ondernemers wisten niet waar ze moesten beginnen en staken hun kop in het zand.
Daarnaast kijken ondernemers liever naar elkaar, dan dat ze iets aannemen van de overheid.
Inzicht
Ondernemen betekent risico's nemen. Alleen die risico's die tastbaar zijn en dichtbij komen, zetten ondernemers pas echt in beweging.
Oplossing
Om de abstracte Brexit-problematiek dicht bij de dagelijkse praktijk van ondernemers te brengen, gaven we Brexit een gezicht in de vorm van een groot, blauw, harig monster dat ondernemers letterlijk in de weg zit. We wilden laten zien dat Brexit geen uitzonderingen maakt en dat ondernemers de mogelijke gevolgen serieus moeten nemen.
Daarnaast ontwikkelden we een overzichtelijke Brexit-tool die ondernemers concrete handelingsperspectieven bood. Vanwege de overdaad aan informatie en onzekerheid over Brexit raakten veel ondernemers verlamd en wisten ze niet waar te beginnen. Met de Brexit-tool wilden we hen een overzichtelijk en praktisch hulpmiddel geven om in actie te komen.
Om de negatieve sociale norm te doorbreken waarin ondernemers eerder naar elkaar kijken dan naar de overheid, gebruikten we testimonials en sociaal bewijs. Ons doel was om een positieve norm te creëren waarin ondernemers elkaar aanmoedigen om zich voor te bereiden op Brexit en stappen te ondernemen.
Daarnaast speelden we in op de 'optimism bias' die onder ondernemers heerste, waarbij ze dachten dat de gevolgen van Brexit wel zouden meevallen voor hun onderneming. Door middel van de strategie 'disrupt en reframe' lieten we zien dat Brexit geen uitzonderingen maakt en dat het belangrijk is om proactief te handelen.
