Ben jij een energy junkie?
NEMO / KesselsKramer
Campagne strategie
NEMO heeft naast het bekende museum een extra locatie met exposities voor volwassenen, NEMO de studio. In de nieuwe expositie ‘Energy Junkies’ wordt onze verslaving aan energie als samenleving belicht.
Probleem
De doelgroep enthousiasmeren voor de expositie en laten nadenken over onze energieverslaving, door iets onzichtbaars zichtbaar te maken.
We kunnen niet meer zonder energie in ons dagelijks leven. Maar een groot deel van die energie komt van niet-duurzame bronnen die schadelijke en onherstelbare gevolgen hebben voor onze planeet. Om ons bewust te maken van dit probleem, daagt NEMO De Studio ons uit om onze energieverslaving te heroverwegen met de tentoonstelling 'Energy Junkies'. Hoe kunnen we in onze campagne een veelbesproken onderwerp anders belichten en interesse wekken voor de expositie?
Inzicht
Je voelt pas hoeveel energie je gebruikt, als je het zelf verbruikt.
Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders geïnteresseerd is in energiebesparing of duurzame energie. Echter, 75% van deze groep heeft geen idee hoeveel energie ze dagelijks gebruiken, laat staan specifieke handelingen of apparaten.
Oplossing
Energie wordt vaak als abstract en complex gezien. Ons brein geeft prioriteit aan tastbare visuele informatie, waarmee we makkelijk vergelijkingen kunnen maken. Daarom hebben we dagelijkse handelingen op een prettige en toegankelijke manier vertaald die past bij de belevingswereld van onze doelgroep.
In de campagne laten we drie experimenten zien waarbij een fiets wordt gebruikt om een alledaags elektrisch apparaat van stroom te voorzien.
Zou je 18 minuten fietsen om je haar te föhnen – voor één minuut?
Of 5 uur fietsen om je e-bike van stroom te voorzien?
Pas wanneer jij, de energiejunkie, de batterij wordt, besef je pas echt hoeveel energie we eigenlijk verbruiken.



