What is ARTE to you?
ARTE / KesselsKramer
Merk en campagne strategie
ARTE, het grote Frans-Duitse cultuurkanaal, is bekend om hun uitgebreide en goede kwaliteit van programmering. Ondanks de reputatie en programmering heeft ARTE te maken met stoffig imago. Ze zijn het kanaal waar je oom naar kijkt. Tijd om dit beeld af te stoffen en een jonger publiek aan te spreken.
Probleem
Het vooroordeel van de van de stoffige analoge cultuurzender doorbreken, zonder dit imago staat de doelgroep nooit open voor de goede programmering.
ARTE TV, een publieke omroep die al 32 jaar lang cultureel relevant is, bevond zich in een uitdagende positie. De zender, gefinancierd met publiek geld, wil zijn identiteit herdefiniëren. Hoe breng je een ervaren cultuuricoon in beeld voor een nieuw publiek in een tijdperk waarin digitale nieuwkomers en streamers de toon zetten?
Inzicht
Funded by the public…made by the public
ARTE’s programmering het antwoord is op de vragen uit de maatschappij. Je kunt zelfs zeggen dat ARTE zich in de cultuur heeft gecentreerd. Een publieke omroep zijn. Toegewijd aan het publiek en gefinancierd door het publiek. Inspelen op thema’s die om hen heen spelen. ARTE is het merk dat niet oplegt, maar antwoordt en empowert. Voor het publiek, door het publiek. Maar hoe neem je een positie in als je er voor iedereen bent?
Oplossing
Door het publiek die de omroep financiert en voor wie het wordt gemaakt actief te betrekken en hun mening de basis te laten vormen voor hoe ARTE zich positioneert. Vroegen we aan de kijkers: wat is ARTE volgens jou? Hun meningen vormende steeds vernieuwde positionering en pay-off van ARTE.
Zo transformeerde ARTE niet alleen in 'het-kattenkanaal' door Emilio's herinnering aan een kattendocumentaire, maar ook in 'het-no-nonsense-kanaal' door Erika en Detlef, die niet van onzin houden. Een identiteit geschapen door en voor het publiek, wat ARTE echt een publieke omroep maakt.