Imagine Film Festival / KesselsKramer
Merk en campagne strategie
Imagine Film Festival is het grootste filmfestival voor fantasy, horror en sciencefiction in Nederland. Het festival waar alles draait alles om de kracht van verbeelding. Met diverse films en after talks wordt het publiek uitgedaagd om na te denken over de toekomst van mens en maatschappij.
Probleem
Het festival is gegroeid van een klein alternatief evenement naar een groot, intellectueel en conceptueel filmfestival. Imagine had een uniek publiek, maar doordat ze hun doelgroep wilden verbreden werd hun communicatie te generiek. Iets wat onnodig is want de brede doelgroep kon ook met hun specialiteit geprikkeld worden. De vraag was dan ook om een nieuwe identiteit en campagne te ontwikkelen, waarin we een nieuwe jongere doelgroep aantrekken, zonder de bestaande doelgroep uit te sluiten.
Inzicht
Weird is wonderful.
De ‘fantastische’ film stelt je in staat om nieuwe werelden te ontdekken, biedt een ander perspectief op de werkelijkheid en verruimt je blik. Want wat vandaag vreemd is, kan de norm van de toekomst zijn.
Oplossing
Voor Imagine Film Festival lagen er kansen om zich te richten tot een publiek die zichzelf nog niet als doelgroep zag. Want met de opkomst van horror, fantasy en sciencefiction op streaming platforms is er inmiddels een grote groep mensen die van dit thema zijn gaan houden. Een groep die onbewust een standaard beeld heeft bij horrorfilms, maar wel series kijkt als black mirror of squid games. In een tijdsgeest waarin veel ellende gebeurd en technologische ontwikkelingen in een stroomversnelling staan. Waarin er op los gespeculeerd en gefilosfeerd wordt wat voor gevolgen dit heeft op onze toekomst.
‘Fantastische’ films helpen ons in de kern tot nadenken, maar zijn natuurlijk ook absurd en leuk. De nieuwe positionering ‘Weird is Wonderful’ is een ode aan het vreemde en brengt de experimentele, speelse kant van sci-fi, fantasy, anime en horror terug in combinatie met de diepere laag. Want hoewel het filmprogramma van Imagine vaak tot nadenken stemt, is het in de eerste plaats gewoon leuk en raar.
Door gekheid te omarmen en te vieren in de identiteit.
Raar kan namelijk van alles zijn, het is het in twijfel trekken van de normen, onderscheiden van de mainstream. Wat vandaag vreemd is, kan de norm van de toekomst zijn. Waarbij we telkens iets aparts toevoegen aan iets normaal.





